Strona Główna » Zdrowie » Profilaktyka » Choroba nowotworowa – jak się przed nią uchronić

Choroba nowotworowa – jak się przed nią uchronić

Prawdopodobnie słyszałeś o rożnych sposobach, które mogą uchronić Cię od choroby nowotworowej. Czasami jednak konkretne zalecenia dotyczące zapobiegania raka zaproponowane w jednym badaniu lub raporcie są odradzane w innym, gdyż wiedza na ten temat jest wciąż zgłębiana. Naukowcy jednak zgadzają się co do jednego – szanse zachorowania na raka są ściśle skorelowane ze stylem życia jaki prowadzimy.

rak przeciwdziałanie, choroba nowotworowa profilaktyka, choroba nowotworowa dieta, rak papierosy, rak opalanie,
(fot. http://www.theguardian.com/)

Więc jeśli obawiasz się choroby nowotworowej wiedz, iż kilka prostych zmian w stylu życia może mieć duże znaczenie.

Zrezygnuj z tytoniu

Palenie lub żucie tytoniu stawia Cię na kursie kolizyjnym z rakiem. Palenie powiązano z różnymi typami nowotworów, takimi jak płuc, pęcherza moczowego, szyjki macicy i nerek. Natomiast żucie tytoniu może powodować raka  jamy ustnej i trzustki. Nawet jeśli nie palisz tytoniu, narażenie na bierne palenie może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka płuc. Dlatego właśnie unikanie tytoniu – lub rzucenie palenia – jest jedną z najważniejszych decyzji zdrowotnych, jakie możesz zrobić. Jeśli potrzebujesz pomocy w rzuceniu palenia, możesz skontaktować się ze swoim lekarzem aby ustalić najlepszą strategię.

Odżywiaj się zdrowo

Zdrowa nie może nam zagwarantować tego, że nie zachorujemy na raka ale może pomóc obniżyć to ryzyko. W tym celu:

  • Jedz dużo owoców i warzyw.
  • Ogranicz spożycie tłuszczów, szczególnie tych ze źródeł zwierzęcych. o wysokiej zawartości tłuszczu mają dużo kalorii prowadzą zatem do nadwagi lub otyłości, co może z kolei zwiększać ryzyko zachorowania na raka.
  • Jeśli zdecydujesz się pić alkohol, rób to z umiarem. Ryzyko różnego rodzaju nowotworów – w tym raka piersi, jelita grubego, płuc, nerek i wątroby – wzrasta wraz z ilością spożytego alkoholu.

Utrzymuj zdrową wagę i bądź aktywny fizycznie

Odpowiednia waga ciała może obniżyć ryzyko różnych rodzajów nowotworów, w tym raka sutka, prostaty, płuc, okrężnicy i nerek. Bardzo ważna jest również aktywność fizyczna.

Dorośli, którzy ćwiczą nawet sporadycznie uzyskują pewne korzyści zdrowotne. Aby osiągnąć najlepsze rezultaty i pomóc swojemu zdrowiu ćwicz co najmniej 30 minut dziennie.

Unikaj nadmiernej ekspozycji na słońce

Promienie słoneczne są źródłem cennej D, jednak w zbyt dużej ilości mogą powodować raka skóry, jednego z najbardziej powszechnych rodzajów raka, któremu jednocześnie najłatwiej zapobiec. Wystarczy:

  • unikać południowego słońca między 10 a 16, kiedy promienie słoneczne są najsilniejsze,
  • chować się w cieniu. Przy silnym nasłonecznieniu obowiązkowo zakładaj okulary i kapelusz,
  • nie oszczędzać na balsamach do opalania, wybieraj te z filtrem UVA i UVB. W ciągu dnia smaruj się kilkakrotnie,
  • zrezygnować z solarium, które są tak samo szkodliwe, jak naturalne światło słoneczne.

Zobacz także

Od czego zacząć wiosenne odchudzanie?

Najlepsze diety na wiosenne odchudzanie

Od czego zacząć wiosenne odchudzanie? Zimą łatwo przybrać na wadze i często nawet nie zauważa …