Strona Główna » Zdrowie » Choroby i leczenie » Czosnek dobry na wszystko

Czosnek dobry na wszystko

Czosnek pospolity (Allium sativum)

Czosnek pochodzi z Dżungarii i stepów kirgiskich. Dziś uprawiany jest w niemal we wszystkich krajach świata i obejmuje kilkaset gatunków. W Polsce dziko rośnie 12 gatunków tej rośliny, a 7 jest uprawianych. Czosnek jest rośliną wieloletnią wytwarzającą pod ziemią cebulę (główkę) składającą się z kilku lub kilkunastu cebulek bocznych (ząbki). Z cebuli wyrasta prosta łodyga otoczona wąskimi i płaskimi liśćmi. Kwiatostan wyrastający na czubku łodygi składa się z drobnych różowobiałych kwiatów. Czosnek rozmnaża się wegetatywnie sadząc jesienią lub wiosną ząbki w ziemi. Dojrzałe główki zbiera się jesienią kiedy części nadziemne rośliny zaczynają żółknąć, najczęściej trzyma się w kuchni w postaci splecionych „warkoczy”.

naturalny antybiotyk, czosnek na zdrowie,czosnek właściwości, czosnek zdrowie,


Czosnek przede wszystkim działa bakteriobójczo — niszczy liczne drobnoustroje, wirusy, i . Zabija też lub obezwładnia pasożyty jelitowe. Zwiększa wydzielanie soków trawiennych, pobudza wydzielanie żółci, przeciwdziała nadmiernej fermentacji w jelitach, ułatwia przyswajanie składników pokarmowych. Wywiera korzystne działanie na układ krążenia (obniża m.in. ciśnienie krwi) i na drogi oddechowe, uznawany jest ponadto za skuteczny środek przeciwmiażdżycowy (obniża we krwi poziom cholesterolu i kwasów tłuszczowych). Należy zatem do grupy roślin „dobrych na wszystko” i choć kiedyś nazywano go lekiem uniwersalnym dla ubogich, dzisiaj powszechnie ceniony jest w ziołolecznictwie.

Czosnek w plasterkach

1-2 ząbki czosnku pokroić na plasterki. Nie rozgryzając ich połknąć, popić 1/4 letniej przegotowanej wody. Najlepiej połykać czosnek w plasterkach tuż przed posiłkiem dla pobudzenia trawienia i lepszego przyswajania składników pokarmowych.

Napar z czosnku

Posiekać drobno 3-4 ząbki czosnku i zalać szklanką gorącego mleka. Pić codziennie na noc dla wzmocnienia lub w przewlekłych schorzeniach dróg oddechowych.

czosnkowa

Około 15 dag świeżego czosnku utrzeć na tarce, zalać 0,5 1 czystej wódki 40% i pozostawiamy w zamkniętej butelce przez 5 dni, często wstrząsając. Po odcedzeniu na gęstym sicie i przesączeniu przez gazę nalewkę przechowywać w lodówce. (Jeśli nalewka ma być przechowywana w temperaturze pokojowej użyć spirytusu). Zażywać 5—20 kropli w 1/4 szklanki mleka lub kefiru 2-3 razy dziennie na wzmocnienie, przeciw miażdżycy naczyń krwionośnych, dla poprawy trawienia. Po miesięcznej kuracji trzeba zrobić 2-3 tygodniową przerwę.

„Winko” z czosnku

Około 20 średnich, rozgniecionych ząbków czosnku zalać sokiem z 4 cytryn i litrem przegotowanej ciepłej wody. Mieszaninę przez całą dobę w cieple trzymać w przykrytym naczyniu. Następnie starannie odcedzić i przechowywać w szafce w zakorkowanej butelce. Pić „winko” rano i wieczorem po małym kieliszku dla poprawy samopoczucia, uodpornienia organizmu, dla zapobiegania miażdżycy. Czosnek stosuje się także jako przyprawę przede wszystkim w kuchniach francuskiej, chińskiej, krajów śródziemnomorskich i Ameryki Południowej. W Polsce dodaje się go mięs, ryb sosów. Jako ciekawostka przepis na rzymskie moretum: 2-3 ząbki czosnku ucieramy z solą, orzechami włoskimi, sokiem z cytryny (lub octem winnym) i oliwą. Powstałą masą smarować . Kuracje czosnkowe mają jedną nieprzyjemną cechę – niemiły , który wydziela się z ust nawet przez kilka chwil po jedzeniu. Warto zatem czosnek zagryźć czosnek liśćmi pietruszki lub selera, który łagodzi woń. Nieco pomagają również gryziona ziarna kawy, jałowca lub goździki.

Zobacz także

10 ciekawych zastosowań kalafiora

Znany każdemu kalafior wydaje się niepozornym warzywem o niezbyt miłym zapachu wydzielającym się podczas gotowania. …