Strona Główna » Zdrowie » Choroby i leczenie » Jak zapobiegać osteoporozie?

Jak zapobiegać osteoporozie?

jest chorobą w znacznym stopniu osłabiającą układ kostny. Wiąże się ją przede wszystkim z kobietami w okresie przekwitania, choć nie tylko je dotyka . Jednak nie jest koniecznością. Wcielając zawczasu odpowiednie kroki, można zapobiec rozwojowi .

Jak zapobiegać osteoporozie, zapobieganie osteoporozie, leczenie osteoporozy, sposoby na osteoporozę, dieta przy osteoporozie,

Pod nazwą osteoporoza kryje się choroba, która narusza układ kostny. W czasie jej rozwoju dochodzi do zmniejszenia ilości tkanki kostnej, co jest powodem częstych złamań i większego narażenia na nie. Układ kostny przestaje być tak twardy i stabilny, jak wcześniej, lecz nawet drobny uraz może doprowadzić do poważnego złamania, które leczy się trudniej lub z powikłaniami. Osteoporozę kojarzy się głównie z kobietami, jednak również mężczyźni po 50-tym roku życia mogą borykać się z tym problemem. Poza płcią czynnikami ryzyka mogącymi doprowadzić do rozwoju schorzenia jest właśnie wiek, choroby tarczycy, nerek, stawów, uwarunkowania genetyczne, jak również naturalna skłonność do złamań kości.

Jakie są objawy osteoporozy?

Problemem osteoporozy jest brak bardzo wczesnych objawów, dzięki którym można by odpowiednio wcześnie wdrożyć . O jej pojawieniu się świadczą dopiero liczne złamania, które są jednocześnie dowodem zaawansowanego etapu osteoporozy. Przed nimi nie pojawiają się żadne ostrzegawcze bóle, żaden dyskomfort ani przekonanie, że „coś jest nie tak”. Co istotne pierwsze złamania niekoniecznie są związane z dużym urazem albo upadkiem. Ponad 50% pojawia się bez związku z jakimkolwiek uderzeniem, a wraz z rozwojem choroby taki stan pogłębia się, ponieważ tkanka kostna traci swoją trwałość. Złamania dotyczą nie tylko kończyn, ale również kręgów oraz bioder, co stanowi najbardziej poważne urazy ze względu na problematykę ich leczenia. Wraz z osteoporozą pojawia się często znaczna utrata masy ciała.

Zapobiegaj osteoporozie i jedz wapń!

Podstawą uniknięcia osteoporozy jest wzmacnianie układu kostnego na długo przed tym, gdy do choroby może w ogóle dojść. Najlepiej robić to dostarczając organizmowi odpowiednie, duże dawki wapnia. Powinny o nim pamiętać szczególnie młode dziewczyny i kobiety, kobiety w ciąży, które mają zwiększone zapotrzebowanie, kobiety w czasie menopauzy, a także starsi panowie. Za korzystne źródło wapnia uchodzą przede wszystkim produkty spożywcze, dlatego włączenie ich do jadłospisu nie stanowi problemu. Dotyczy to przede wszystkim nabiału – jogurtów, mleka, serów – lecz nie tylko. Duże ilości wapnia znajdują się także w migdałach, marchewce, fasoli, kapuście, wątróbce, galaretach oraz rybach posiadających jadalne ości, np. sardynkach.

Cenny cynk

Również cynk, o którym często zapomina się w jadłospisie ma istotne znaczenie dla zapobiegania osteoporozie. Aby organizm zawsze posiadał jego odpowiednią ilość można łykać preparaty z cynkiem zakupione w aptece, bądź jeść bogate w niego produkty. Są to przede wszystkim skorupiaki, orzeszki, pestki oraz korzenne, np. pietruszka.

Ograniczenie soli zahamuje osteoporozę

należy ograniczyć nie tylko z powodu zatrzymywania wody w organizmie i wzrostu wagi. Jest to istotne również ze względu na stan kości. Jej nadmiar powoduje, że wapń jest wypłukiwany z ciała razem z moczem. Jeżeli nie będzie się jej dodawało do potraw wiele i zacznie się unikać pełnych soli kupnych potraw, zahamuje się ten proces.

Rozsądnie z kofeiną

Zazwyczaj trudno wyobrazić sobie rozstanie z kawą, więc ograniczenie kofeiny jako sposób na zapobieganie osteoporozie brzmi boleśnie. Jednak warto zmniejszyć ilość wypijanych filiżanek kawy do maksymalnie dwóch dziennie. Kofeina, tak jak sól, ma tendencje do wypłukiwania wapnia z organizmu. W związku z tym powinno się przyjmować jej mniej albo dodawać do kawy dużo mleka, który zmniejszy utratę wapnia.

Zobacz także

Ujędrnianie skóry po ciąży

Jak ujędrnić skórę po ciąży?

Kondycja skóry po ciąży pozostawia zazwyczaj wiele do życzenia. Młode mamy zauważają utratę jej jędrności …