Strona Główna » Polityka cookies

Polityka cookies

Wg. nowelizacji prawa telekomunikacyjnego

Od 22 marca 2013 roku obowiązują przepisy znowelizowanego
Prawa Telekomunikacyjnego dotyczące plików cookies. Nowe przepisy dostosowują
polskie prawo do dyrektyw unijnych 2009/136/WE i 2009/140/WE. Decyzją Parlamentu
Europejskiego została wprowadzona regulacja nakazująca każdemu właścicielowi
serwisu internetowego na pozyskanie zgody internautów na instalowanie
ciasteczek.
Czym są cookies (ciasteczka)?
To niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (z ang.
cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i
zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego
korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.
W plikach „cookies”, składających się z szeregu liter i
cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania
serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas
logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.
Wszystkie działające w internecie serwisy – wyszukiwarki,
strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i
innych instytucji publicznych, mogą prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu
plików „cookies”.
Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych
preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych
treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie
produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.
Dane osobowe gromadzone przy użyciu plików „cookies” mogą
być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz
użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania
towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane
w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.
Co nam dają pliki cookies?
Dzięki plikom „cookie” korzystanie ze stron internetowych
jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety,
sondy, ale również reklamy – jest lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji
każdego użytkownika internetu.
Pliki „cookies”:
  • umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji
    dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ,
    rozmieszczenie treści);
  • pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj
    wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  • pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach
    ;
  • umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
  • pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie
    podstron;
  • sprawiają,że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
  • pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy
    miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z
    wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o
    potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
  • pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów
internetowych są w stanie ocenić realne zainteresowanie swoimi serwisami, mogą
lepiej poznać oczekiwania i preferencje użytkowników, zrozumieć sposób w jaki
użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz, korzystając z najnowszych rozwiązań
technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje serwisy internetowe czyniąc je
jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi do naszych potrzeb.
Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?
Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość;
  • „cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron
    internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już
    odwiedzał stronę;
  • dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi
    użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
  • nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie
    wpływają na sposób ich działania;
  • nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu
    zainstalowanym na tych urządzeniach;
  • domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych
    jedynie serwerowi, który je utworzył;
  • na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych
    przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest
    lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.
 Podstawowe rodzaje ciasteczek
„Cookies” sesyjne – są to tymczasowe pliki
przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki,
czyli do momentu jej zamknięcia. Te pliki są obowiązkowe, aby niektóre
aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.
„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z
często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację,
zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te pliki pozostają
pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego
można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj plików zezwala na
przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana
stronę. Stałe pliki cookie są również nazywane jako tzw. śledzące pliki
„cookie” (ang. tracking cookies).
„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third
parties cookies) – to pliki pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów
firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie)
współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Te pliki pozwalają
dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może
być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również
ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło
w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie
informacji pozyskanych z tych plików można tworzyć tzw. ogólne profile
użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami
(odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych
zainteresowań, a nie np. reklamę kobiecych kosmetyków.
Zarządzanie cookies
Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania
plikami „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których
korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:
  • zaakceptowania
    obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych
    przez witryny internetowe;
  • zarządzania
    plikami cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
  • określenia
    ustawień dla różnych typów plików „cookie”, na przykład akceptowania
    plików trwałych jako sesyjnych itp.;
  • blokowania
    lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od
wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i
usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.