Strona Główna » Zdrowie » Diety i odżywianie » Poziom tkanki tłuszczowej – jak go zoptymalizować?

Poziom tkanki tłuszczowej – jak go zoptymalizować?

W dzisiejszych czasach, gdzie powszechny jest kult idealnie wyrzeźbionych i rozbudowanych mięśni, nadmiar tkanki tłuszczowej jest zjawiskiem niechcianym i na wszelkie sposoby zwalczanym. Nie da się jednak zredukować tkanki tłuszczowej do zera, gdyż jest ona naszemu organizmowi potrzebna. Jaki jest jednak jej odpowiedni poziom?

mierzenie tkanki tłuszczowej, ilę mogę mieć tkanki tłuszczowej,zwalczanie tkanki tłuszczowej, optymalizacja poziomu tkanki tłuszczowej, poziom tłuszczu w organizmie,

 

Tak jak gospodarkę określa wiele wskaźników (np. PKB, PNB itp.), tak również ludzki organizm opisywany jest za pomocą wielu różnych faktorów. Wzrost i waga kiedyś wystarczały by zakwalifikować daną osobę do jakiejś konkretnej grupy. Pozory jednak mylą, bo dwóch mężczyzn o wzroście dajmy na to 190 centymetrów i wadze 120 kilogramów może być oczywiście skrajnie różnych pod względem sylwetki. W takich sytuacjach warto wziąć pod uwagę poziom tkanki tłuszczowej.

Tłuszcze stanowią materiał energetyczny, jednak ludzki organizm sięga po nie w ostateczności. Sam poziom tkanki tłuszczowej w organizmie jest wartością, która precyzyjnie klasyfikuje ludzi na otyłych lub szczupłych oraz jest czynnikiem, który może pomóc w określeniu prawdopodobieństwa wystąpienia chorób związanych właśnie z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Optymalny poziom tkanki tłuszczowej zależy przede wszystkim od wieku i płci.

Zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie można obliczyć za pomocą wielu metod. Niektóre z nich dla wielu osób nie będą nigdy dostępne, ze względu na dostęp do specjalistycznego sprzętu pomiarowego albo umiejętności wykorzystywania bardzo skomplikowanych wzorów. Wielu zwykłym śmiertelnikom rozbudowany pomiar tkanki tłuszczowej nie jest po prostu do niczego potrzebny. Co innego w przypadku sportowców.

W czasie odchudzania warto pamiętać, że utrata wagi nie jest równoznaczna z redukcją tkanki tłuszczowej. Niestety bardzo często w pierwszej kolejności redukuje się masę mięśniową. Praktyczną i bardzo łatwą metodą, która jest niezwykle miarodajna w czasie odchudzania są pomiary obwodów w „strategicznych” miejscach ciała, czyli w pasie, w udach, w klatce piersiowej i w ramionach.

Ilość samej tkanki tłuszczowej można oceniać za pomocą wielu metod, zarówno w sposób nowoczesny, za pomocą najnowszych urządzeń elektronicznych (np. przy wykorzystaniu impulsu elektromagnetycznego), jak i prostymi przyrządami do pomiaru grubości fałd skórnych np. fałdomierzem, ewentualnie przy pomocy domowych sposobów, np. suwmiarką czy zwykłym centymetrem.

Obniżeniu poziomu tkanki tłuszczowej oprócz dużej aktywności fizycznej sprzyja przede wszystkim odpowiednio dobrana i rygorystycznie przestrzegana . Najczęściej polecaną przez ekspertów jest z dużą ilością węglowodanów, zwłaszcza przy dużej aktywności fizycznej. Dietę warto uzupełnić suplementami takimi jak HMB i l-karnityna. Ponadto w każdym sklepie z odżywkami dla sportowców znajdziemy tzw. „spalacze tłuszczu”, które zwiększają termogenezę w czasie treningu oraz ograniczają .

Zobacz także

Jak poprawnie czyścić uszy

Jak poprawnie czyścić uszy?

Zatkane uszy są powodem dyskomfortu, który nie raz utrudnia codzienne funkcjonowanie. Z tego powodu bardzo …