Strona Główna » Hobby » Urlop, wakacje i Twoje prawa konsumenta, czyli na co uważać wybierając się na wakacje?

Urlop, wakacje i Twoje prawa konsumenta, czyli na co uważać wybierając się na wakacje?

Lato to czas odpoczynku, urlopów i podróży w nieznane. Wyjeżdżając jednak musimy bardzo uważać. Co raz częściej słyszy się o biurach podróży, które bankrutują w czasie wakacji. Zdarza się również, że warunki znacznie odbiegają od tych, które są w ofercie. Zmieniane są ceny biletów, usług. Również kiedy nie korzystamy z biur podróży mogą nas zastać nie miłe niespodzianki. Jak sobie z nimi radzić? Czy prawo konsumenta chroni nas przed takimi przypadkami?

biuro podróży odszkodowania, jak sprawdzić biuro podróży, odstąpienie umowy z biurem podróży, odszkodowanie od pkp, odszkodowanie za spóźniony pociąg, reklamacje biura podróży, ubezpieczanie zdrowotne, gdzie kupić ubezpieczenie zdrowotne, podróżowanie prawa konumenta
Bezpieczni na wakacjach

Jak sprawdzić

W Polsce jest zarejestrowanych ponad 3 tysiące biur podróży. Jak widać konkurencja jest dość silna. Często więc biura wystawiają atrakcyjne oferty, aby zgromadzić jak najwięcej klientów.
Niestety bardzo często słychać o bankructwie jednego z nich. Dlatego przed wyborem należy sprawdzić czy dana agencja turystyczna jest warta naszego zaufania.

Po pierwsze należy sprawdzić czy dane biuro podróży ma ubezpieczenie. Ubezpieczenie w razie bankructwa biura podróży pozwoli na sprowadzenie do kraju klientów oraz zwrócenie im pieniędzy jeżeli warunki umowy nie zostały spełnione. Każdy operator wycieczki ma obowiązek przedstawić marszałkowi województwa dokumenty potwierdzające ubezpieczenie. Wykaz biur, które to zrobiły znajduje się na stronie Centralna Ewidencja i Wykazy w Turystyce Ministerstwa Sportu i Turystyki http://www.turystyka.gov.pl/. Klikamy tam na zakładkę CEOTiPT a następnie w Podmioty. Wpisujemy nazwę firmy turystycznej. Po wyszukaniu interesującej nas firmy warto zwrócić uwagę na Dział IV wyświetlonego formularza. Zawiera on informację o zakazie prowadzenia działalności objętej wpisem do rejestru oraz o wykreśleniu z niego biura turystycznego.

Będąc na tej stronie warto sprawdzić czy nasz operator wycieczki ma zgodę na wysyłanie klientów w konkretne regiony świata. W pozycji “Zasięg teryt.” są wpisane miejsca, do których biuro podróży może organizować wycieczki. Świat jest podzielony na grupy i tak grupa I oznacza Polskę, grupa II – kraje sąsiadujące (w przypadku Rosji chodzi tylko o Okręg Kaliningradzki), III grupa to pozostałe kraje europejskie, IV grupa to reszta świata.

Warto również sprawdzić zadłużenie biura turystycznego. Najlepszym źródłem jest Urząd Skarbowy jednak on nie udziela informacji o danych podatników. Nierzetelni operatorzy trafiają do rejestru Polskiej Izby Turystyki, Biura Informacji Gospodarczej i urzędów marszałkowskich

Warto również poszukać w internecie wiadomości o biurach podróży, poznać opinię byłych klientów. Tutaj trzeba jednak pamiętać, że klient niezadowolony z obsługi będzie chętniej wypowiadał się na forach.

Zanim podpiszemy umowę trzeba ją dokładnie przeczytać. Należy zwrócić uwagę co oferuje nam touroperator. Ile gwizdek ma oferowany przez niego hotel, czy będziemy mieli klimatyzację, widok na morze, odległość od plaży. Warto to zapamiętać. Wszelkie nieścisłości między umową, a rzeczywistością będą później podstawą do reklamacji.

W umowie może zawarta być klauzula, że cena wycieczki może się zmienić np. ze względu na zmianę kursu walut. Jednak na 20 dni cena nie może wzrosnąć. Jeżeli coś zmieniło się w umowie biuro ma obowiązek poinformować cię o tym. Możesz wtedy przyjąć tę zmianę lub odstąpić od umowy otrzymując zwrot pieniędzy.

W razie odwołania imprezy możesz wybrać inną oferowaną przez biuro lub zażądać zwrotu pieniędzy.

Jak zareklamować biuro podróży

Jeśli wyjechałeś na wakacje i warunki odbiegają od tego co było zapewnione w umowie warto zgłosić to rezydentowi lub opiekunowi. Słowne zgłoszenie to często za mało, dlatego warto poświęcić trochę czasu aby zebrać dokumentację. Możesz sfotografować plac budowy za oknem hotelu, zebrać oświadczenia od innych podróżnych prosząc o podanie nazwiska lub adresu. Na złożenie reklamacji masz 30 dni od zakończenia imprezy. W reklamacji należy opisać, których warunków biuro nie dotrzymało, załączyć zebraną dokumentację i wysłać pocztą, najlepiej listem poleconym do biura podróży. Biuro podróży musi odpowiedzieć w ciągu 30 dni. Brak odpowiedzi oznacza uznanie reklamacji. Jeżeli umowa była zawarta przez agenta to on jest organizatorem imprezy turystycznej i do niego takie pismo powinno być kierowane.

W naliczaniu kwoty odszkodowania za niedogodności jakie mieliśmy w stosunku do umowy Europejskie Centrum Konsumenckie zaleca wykorzystać Tzw. Tabelę Frankfurcką. Według niej przykładowo:

  • różnicę w położeniu (np. większa odległość od plaży) należy się 5-15% zwrotu kosztów wycieczki.
  • za mała powierzchnia pokoju 5-10%
  • brak gwarantowanego widoku nad morze 5-10%.

Itd. Całość możesz przeczytać tu.

organizowany we własnym zakresie

Wybierając się na bardzo ważne jest ubezpieczenie zdrowotne. Polskie działa na terenie UE, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) pozwala na dostęp do publicznych instytucji ochrony zdrowia jaką mają obywatele danego kraju. Karta nie pokrywa kosztów leczenia chorób, na które zachorował przed rozpoczęciem podróży. Karty te są wydawane bezpłatnie przez Wojewódzkie Oddziały NFZ i ich delegatury. Ich listę znajdziesz tu. Wniosek o kartę EKUZ możesz pobrać z tej strony. Warto również wykupić dodatkowe ubezpieczenia zwłaszcza gdy ty i twoja rodzina uprawia sporty.

Jeżeli w prywatnej kwaterze lub hotelu są inne warunki niż obiecywano zgłoś to właścicielowi lub agentowi, Zbierz dowody, np. rób zdjęcia. Reklamację złóż na piśmie i poproś o potwierdzenie. W przypadku braku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji możesz zgłosić się w kraju do organizacji konsumenckiej, za granicą skorzystaj z sieci Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Porady oraz pomoc są bezpłatne. W ostateczności możesz skierować sprawę do sądu.

Jeżeli spóźnia się – co najmniej 5 godzin, masz prawo do zwrotu kosztu biletu. Gdy samolot startuje co najmniej dzień  po terminie masz prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między hotelem a lotniskiem. Jeżeli opóźnienie wynika z przyczyn niezależnych np. złej pogody nie masz prawa do rekompensaty. Roszczenia kieruje się do linii lotniczych, w drugiej kolejności do Komisji Prawa Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Kiedy spóźnia się pociąg – co najmniej godzinę masz prawo do odszkodowania 1/4 ceny biletu. Jeżeli spóźni się co najmniej 2 godziny – do połowy ceny biletu.

Zobacz także

Mieszkasz w bloku w niebezpiecznej dzielnicy i obawiasz się zalania, dewastacji i kradzieży? Dowiedz się, jaki rodzaj ubezpieczenia zabezpieczy Twoje mienie

Ubezpieczając mieszkanie warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę polisy, ale przede wszystkim na jej …