Czy można się uwolnić od chronicznego stresu?

Możliwe, że czasami masz wrażenie, że twoje życie to nieustanne chroniczne pobudzenie. Nieprzerwanie jesteśmy czymś zajęci i zauważamy, że jeżeli już mamy czas na odpoczynek, to wcale nie daje nam przyjemności. W konsekwencji w nocy może się pojawić nawet bezsenność. Gonitwa myśli oraz niemożność utrzymania kontaktu z innymi ludźmi, którzy nie spędzają czasu aktywnie, jeszcze może bardziej pogorszyć sprawy. Wszystkie te znamiona mogą nam mówić, że przeżywamy akurat chroniczny stres. Mogą na to wpływać nawet tak banalne powody, jak fakt, że nie wyszedł nam obiad albo nie umiemy grać w vulkanbet bonus bez depozytu. Z pewnością nie jest wskazane ignorowanie takiego faktu, ponieważ może to mieć fatalne skutki dla naszego zdrowia psychicznego i fizycznego. Są na szczęście metody, które będą pozwalają wyjść z takiej depresji egzystencjalnej i skutecznie się przed nią bronić.

Największym wrogiem jest chroniczny stres

Cała masa osób nie potrafi także rozróżnić różnych stanów stresu. Jeżeli chodzi o ten chroniczny, to najbardziej będzie podobny do tego, który na przykład był częścią doświadczenia ludzi, którzy musieli bronić twierdzy podczas oblężenia. W takich okolicznościach nie mieli możliwości zaatakowania natychmiast przeciwnika. Musieli czekać do odpowiedniego momentu. No i taki stan pojawia się wtedy, gdy trzeba na przykład przetrwać noc pomimo tego, że jesteśmy świadomi możliwości ataku ze strony stada wilków. Wówczas stan stresu chronicznego był niezbędny, abyśmy mogli skoncentrować wszystkie nasze siły i we właściwym momencie zaatakować.

Co się dzieje z organizmem podczas reakcji stresowej?

Kluczowe jest zrozumienie, co będzie się działo z naszym organizmem w sytuacji, gdy występuje u nas reakcja stresowa. Wówczas będą się wydzielały różne hormony, a podstawowym jest adrenalina. W takich okolicznościach organizm będzie się przygotowywać na dwie możliwości:

  • walka
  • ucieczka

W takiej sytuacji będą zachodziły dodatkowe reakcje fizjologiczne. To m.in.:

  • płytszy oddech
  • przyspieszone bicie serca
  • odpłynięcie krwi do kończyn
  • skurcze żołądka

Jednocześnie też abstrakcyjne myślenie będzie nam przechodziło z trudnością. Z kolei kreatywność jest praktycznie wyłączona. W czasach na przykład naszych przodków, gdy codziennością była walka fizyczna, tego typu przygotowanie było konieczne. Po prostu zwiększało nasze szanse na to, by przetrwać, a więc było to skutkiem adaptacji.

Brak szybkiego ładowania generuje chroniczny stres

Po takim czasie intensywnego napięcia nerwowego następował odpoczynek i rozróżnienie, a także regeneracja. Dzisiejsze czasy to w kontekście kulturowym niemal zakaz reagowania fizycznego w kontaktach społecznych. To jednak ma spore konsekwencje dla naszego organizmu. W wyniku takich uwarunkowań cały stres, który kiedyś znajdował automatycznie wręcz szybkie wyładowanie, jest tłumiony wewnątrz. W konsekwencji to przeradzać się może właśnie w chroniczny stres.

Skuteczna walka ze stresem

Aby przeciwdziałać takim deficytom, przede wszystkim musimy zagwarantować naszemu organizmowi wypoczynek. Kluczowe jest także przestawienie mózgu z fal beta na fale Alfa. Te ostatnie są kluczowe, ponieważ ich właśnie doświadczamy w głębokim relaksie. W sytuacji, gdy na bieżąco niwelujemy napięcia, będą one kierowane do wewnątrz. Dlatego trzeba się tym wnętrzem po prostu zaopiekować. Jedną z najpopularniejszych metod będzie panowanie nad emocjami, które odczuwamy. Robimy tak aż do tego momentu, gdy zauważamy, że się wyciszamy i uspokajamy. Kluczowe jest też skupienie na źródłach stresu i branie głębokich oddechów. Te ostatnie są głównie sygnałem dla organizmu, że wszystko jest w najlepszym porządku. Jeżeli będziemy tak robić, to napięcie powoli będzie odchodzić.

Zobacz także

5 pomysłów na potrawy z grilla

Sezon na grilla wymaga odpowiedniego przygotowania, czyli przepisów na potrawy z rusztu. Dzięki nim będzie można za każdym razem …

Podziel się ze znajomymi