5 najlepszych sposobów na poprawę relacji biznesowych

Jak poprawić relacje z klientami?

Relacje biznesowe z klientem wymagają dużej staranności. W dobie dużej konkurencji nie wystarcza o prostu być, oczekując że klienci będą wracali, że nie będą niczego oczekiwali i nie trzeba im niczego oferować. Wręcz przeciwnie, jeśli chcesz utrzymać się na powierzchni i wyrobić markę konieczne jest pracowanie nad kontaktem z kontrahentami.

Sposoby na poprawę relacji biznesowych

Rozmowa i zrozumienie klienta

Pierwszym etapem do udanej współpracy z klientem jest zrozumienie jego oczekiwań. Nie można przyjść i stale przychodzić do klienta z własną wizją, nie słuchać czego on oczekuje i liczyć na współpracę. Już przy pierwszym spotkaniu ważne jest wysłuchanie klienta oraz jego oczekiwań, a następnie realizowanie projektów zgodnie z oczekiwaniami. Własne sugestie powinny być wypowiadane z szacunkiem do drugiej strony, bez krytykowania wizji klienta, który z jakiś powodów ma takie, a nie inne oczekiwania. Wsłuchanie się w klienta pozwala na zrozumienie jego motywów, zahamowań, sympatii. Reagowanie na to sprawia, że kontrahent czuje się na pierwszym miejscu, nie jak kolejny klient do odhaczenia. Może to sprawić, że klient ponownie potrzebując danej usługi od razu pomyśli o tobie.

Utrzymuj stałe relacje

W biznesie nie ma miejsca na obrażanie się, przynajmniej jeżeli chce się nawiązać stałą współpracę. Podstawą są właśnie stałe relacje, o które trzeba dbać, nawet jeśli zaprocentują dopiero w przyszłości. Dbanie o klienta, zaznaczanie, że chętnie odpowie się na jego oczekiwania jest etapem budowania zaufania, które w działaniach biznesowych jest jedną z najważniejszych rzecz. Nawet klient, który wydaje się trudny, wymagający, nie powinien zostać spisany na straty, wręcz przeciwnie, wymaga on po prostu więcej pracy i zainteresowania, zanim przekona się, że drugiej stronie na nim zależy.

Nie tylko w sieci

Internet kusi do załatwiania wszystkich spraw w obrębie sieci. Wysyłanie maili, rozmowy przez Skypa, sprzedaż internetowa to bardzo wygodne sposoby na biznes, jednak nic nie zastąpi kontaktu osobistego. Zdarzają się sytuacje, że prowadzona w ten sposób działalność nie umożliwia kontaktów z klientami, jednak jeśli można się spotykać z kontrahentami i współpracownikami, trzeba to zrobić. Siedząc razem przy jednym stole, nawet na lunchu biznesowym, można załatwić znacznie więcej, niż przez ekran komputera. Wynika to z faktu, że ludzie chętniej ufają tym, których poznali w rzeczywistym świecie.

Relacje biznesowe

Pielęgnowanie relacji

Nie ma dobrych kontaktów biznesowych bez pielęgnowania relacji. Nie dotyczy to tylko rozmów i spotkań biznesowych, ale pamiętania o kliencie w wyjątkowe dni. Wysyłanie drobnych prezentów albo kartek świątecznych, gratulacji gdy klient odniesie sukces, życzeń urodzinowych pozwoli pokazać się z dobrej strony i podniesie wartość w oczach kontrahenta, który doceni starania.

Wzajemne zadowolenie

Biznes nie jest jednostronną transakcją i powinien zadowolić obie strony. Klient ma prawo oczekiwać, że druga strona będzie się starała, dlatego dobrze jest wychodzić z inicjatywą, pokazywać zaangażowanie w sprawę, skłonność do kompromisów. Widząc to klient będzie bardziej skłonny do interakcji, przyjęcia proponowanych rozwiązań oraz współpracy.

Zobacz także

10 rzeczy których nigdy nie należy udostępniać na Facebook’u

Wiele osób nie ma pojęcia o tym, że udostępniane przez nich zdjęcia lub filmy na Facebook’u mogą być oglądane przez osoby, których w ogóle nie znają. Gdy …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podziel się ze znajomymi