Cała prawda o prawach konsumenta
Robiąc zakupy warto mieć świadomość jakie mamy prawa jako konsument. W sklepie widzimy wiele ogłoszeń w stylu „po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy”, „płatność kartą powyżej 20 zł”. Czy są zgodne z prawem? Warto wiedzieć takie rzeczy jako klient. Dlatego też rozwiewamy wątpliwości i przedstawiamy typowe sklepowe prawdy i mity.
Sklep może odmówić przyjęcia karty płatniczej jeżeli kwota zakupów jest zbyt niska
PRAWDA Sprzedawca może ustalić minimalną kwotę (np. 10, 20 złotych) powyżej której klient będzie mógł dokonać zakupów kartą płatniczą, taka informacja powinna być umiejscowiona w widocznym miejscu.
Paragon jest jedynym dowodem zakupu uprawniającym do reklamacji
FAŁSZ Każdy dowód zakupu uprawnia do reklamacji. Oprócz paragonu może to być zatem faktura czy wydruk potwierdzający płatność kartą płatniczą. Dokumenty te trzeba trzymać przez dwa lata, tyle bowiem trwa na ogół czas, w którym można reklamować większość produktów. Pamiętaj, że paragony z czasem bledną. Warto więc zrobić ksero. Możesz również wypróbować naszego sposobu na wyblakłe paragony.
Sklep nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenia dokonane podczas transportu
FAŁSZ Jeżeli sklep dowozi towar do klienta to odpowiada tym samym za powstałe uszkodzenia towaru. Jednak gdy sam odbierasz towar odpowiedzialność ta spada na ciebie.
Po odejściu od kasy reklamacja nie jest uwzględniana
FAŁSZ Jest to dość powszechny ale niezgodny z prawem wybieg sprzedawców. Jeżeli towar jest wadliwy masz prawo przyjąć reklamację. Musisz to jednak zrobić w określonym terminie. W przypadku żywności – przed upływem daty przydatności do spożycia, w przypadku towaru na wagę – w ciągu 3 dni od zakupu. Pozostałe artykuły możesz reklamować w ciągu dwóch miesięcy ale nie później niż 2 lata od zakupu. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację. Nie może cię odsyłać do producenta.
W przypadku artykułów przecenionych reklamacja nie jest możliwa
FAŁSZ Artykułu przecenione również podlegają reklamacji. Nie możesz jednak reklamować ich z powodu wady, która była przyczyną przeceny. Informacje o powodzie obniżenia ceny uzyskasz od sprzedawcy.
Za towar zniszczony w sklepie musisz zapłacić
PRAWDA Jeżeli strata powstała przez ciebie, np. z powodu nieuwagi. Jeśli jednak przyczyną szkody była ciasnota w sklepie lub niewłaściwe ustawienie towaru sprzedawca nie może pociągnąć cię do odpowiedzialności.
Na kolejnej stronie poznasz kolejne ciekawe prawa i mity dotyczące zakupów sklepie.