Prawa konsumenta – prawdy i mity

Rezygnując z zakupów na raty musisz zapłacić za towar gotówką

PRAWDA Kupując towar na raty masz prawo odstąpić od umowy (bez podania przyczyny) w ciągu 10 dni od daty jej zawarcia. Rezygnacja z kredytu nie jest równoważna z rezygnacją z zakupu. Zawierasz bowiem dwie umowy z bankiem i ze sklepem. Kiedy rezygnujesz z kredytu sklep poprosi cię o zapłacenie gotówką. Wyjątek stanowią zakupy na odległość. W tym przypadku możesz rozwiązać umowę z bankiem i ze sklepem (zwracając towar) w ciągu 10 bez podania przyczyny.

Cena towaru w sklepie musi być taka jak w ulotkach reklamowych

PRAWDA W ulotkach sklepy powinny podawać aktualne ceny. Sprzedawca może umieścić tam zastrzeżenia w stylu „oferta ważna w dniach…”, „oferta ważna do wyczerpania zapasów”.

Obowiązuje cena wyświetlona przez skaner przy kasie

FAŁSZ Dla ciebie ważna jest cena, która znajdowała się na półce przy towarze. Jeżeli towar okazał się droższy żądaj zwrócenia różnicy. W razie problemów żądaj widzenia się z kierownikiem sklepu lub idź do działu obsługi klienta.

Ochrona sklepu nie ma prawa cię przeszukiwać ani legitymować

PRAWDA Jeśli pracownik ochrony poprosi cię o okazanie paragonu lub zawartości torby nie musisz tego robić. Ochroniarz może cię zatrzymać jeżeli ma podejrzenia, że popełniłeś przestępstwo. Wzywana jest wtedy policja, która ma prawo legitymować i sprawdzać zawartości torby czy kieszeni.

Możesz odmówić odbioru towaru wykonanego na twoje zamówienie

FAŁSZ Jeśli jest wykonywany towar na twoje zamówienie (np. tort, ubranie) musisz za niego zapłacić. Jeśli rezygnujesz z towaru przed jego wykonaniem a została wpłacona zaliczka, pieniądze przepadną.

Sprzedawca musi odpowiedzieć na reklamację w ciągu 14 dni

PRAWDA Sklep ma dokładnie 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. W świetle obowiązujących przepisów brak odpowiedzi w ciągu 14 dni oznacza jej uznanie.

Sklepy często obniżają ceny artykułów, którym kończy się okres przydatności do spożycia

PRAWDA Sprzedawcy często korzystają z tej możliwości przeceniając towary, których ważność wkrótce się kończy. Taki towar nie może być reklamowany jeśli upłynął termin przydatności do spożycia.

Towar rozpakowany nie podlega reklamacji

FAŁSZ Masz prawo zareklamować towar kiedy stwierdzisz, że jest wadliwy. Sprzedawca powinien umożliwić ci sprawdzenie jakości produktu przed zakupem.

Sprzedawca zawsze ma obowiązek przyjąć towar z powrotem

FAŁSZ Taki obowiązek ma sprzedawca tylko w przypadku towaru wadliwego. Zwrot artykułu pełnowartościowego możliwy jest wyłącznie wtedy gdy dopuszcza go regulamin sklepu. Warto zatem upewnić się czy w danym sklepie istnieje możliwość zwrotu dobrego towaru i w jakim czasie.

Napis na opakowaniu „gwarancja 5 lat” to zobowiązanie producenta

FAŁSZ Taki napis to tylko reklama i z gwarancją nie ma nic wspólnego. Żeby takie stwierdzenie miało znaczenie musi znajdować się oprócz napisu informacja o prawach i obowiązkach gwaranta.

Zobacz także

Jakie kwiaty wybrać do przedpokoju?

W dużym i jasnym przedpokoju mogą się zna­leźć rośliny mało wymagające, ale dość efek­towne, jak np.: aglonema, bluszcz …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podziel się ze znajomymi