Strona Główna » Dom i ogród » Bezpieczeństwo w domu » Prawa konsumenta – prawdy i mity

Prawa konsumenta – prawdy i mity

Rezygnując z zakupów na raty musisz zapłacić za towar gotówką

PRAWDA Kupując towar na raty masz prawo odstąpić od umowy (bez podania przyczyny) w ciągu 10 dni od daty jej zawarcia. Rezygnacja z kredytu nie jest równoważna z rezygnacją z zakupu. Zawierasz bowiem dwie umowy z bankiem i ze sklepem. Kiedy rezygnujesz z kredytu sklep poprosi cię o zapłacenie gotówką. Wyjątek stanowią na odległość. W tym przypadku możesz rozwiązać umowę z bankiem i ze sklepem (zwracając towar) w ciągu 10 bez podania przyczyny.

Cena towaru w sklepie musi być taka jak w ulotkach reklamowych

PRAWDA W ulotkach sklepy powinny podawać aktualne ceny. Sprzedawca może umieścić tam zastrzeżenia w stylu „oferta ważna w dniach…”, „oferta ważna do wyczerpania zapasów”.

Obowiązuje cena wyświetlona przez skaner przy kasie

FAŁSZ Dla ciebie ważna jest cena, która znajdowała się na półce przy towarze. Jeżeli towar okazał się droższy żądaj zwrócenia różnicy. W razie problemów żądaj widzenia się z kierownikiem sklepu lub idź do działu obsługi klienta.

Ochrona sklepu nie ma prawa cię przeszukiwać ani legitymować

PRAWDA Jeśli pracownik ochrony poprosi cię o okazanie paragonu lub zawartości torby nie musisz tego robić. Ochroniarz może cię zatrzymać jeżeli ma podejrzenia, że popełniłeś przestępstwo. Wzywana jest wtedy policja, która ma prawo legitymować i sprawdzać zawartości torby czy kieszeni.

Możesz odmówić odbioru towaru wykonanego na twoje zamówienie

FAŁSZ Jeśli jest wykonywany towar na twoje zamówienie (np. tort, ubranie) musisz za niego zapłacić. Jeśli rezygnujesz z towaru przed jego wykonaniem a została wpłacona zaliczka, przepadną.

Sprzedawca musi odpowiedzieć na reklamację w ciągu 14 dni

PRAWDA Sklep ma dokładnie 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. W świetle obowiązujących przepisów brak odpowiedzi w ciągu 14 dni oznacza jej uznanie.

Sklepy często obniżają ceny artykułów, którym kończy się okres przydatności do spożycia

PRAWDA Sprzedawcy często korzystają z tej możliwości przeceniając towary, których ważność wkrótce się kończy. Taki towar nie może być reklamowany jeśli upłynął termin przydatności do spożycia.

Towar rozpakowany nie podlega reklamacji

FAŁSZ Masz prawo zareklamować towar kiedy stwierdzisz, że jest wadliwy. Sprzedawca powinien umożliwić ci sprawdzenie jakości produktu przed zakupem.

Sprzedawca zawsze ma obowiązek przyjąć towar z powrotem

FAŁSZ Taki obowiązek ma sprzedawca tylko w przypadku towaru wadliwego. Zwrot artykułu pełnowartościowego możliwy jest wyłącznie wtedy gdy dopuszcza go regulamin sklepu. Warto zatem upewnić się czy w danym sklepie istnieje możliwość zwrotu dobrego towaru i w jakim czasie.

Napis na opakowaniu „gwarancja 5 lat” to zobowiązanie producenta

FAŁSZ Taki napis to tylko reklama i z gwarancją nie ma nic wspólnego. Żeby takie stwierdzenie miało znaczenie musi znajdować się oprócz napisu informacja o prawach i obowiązkach gwaranta.

Hej, mam coś dla Ciebie...

Zapisz się do newslettera i pobierz ZA DARMO poradnik

"10 porad kulinarnych, które warto znać"

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji

Sprawdź swoją skrzynkę e‑mail, w ciągu kilku minut dostaniesz od nas wiadomość

Zobacz także

10 rzeczy których nigdy nie należy udostępniać na Facebook’u

Wiele osób nie ma pojęcia o tym, że udostępniane przez nich zdjęcia lub filmy na Facebook’u …

Hej, mam coś dla Ciebie...

Zapisz się do newslettera i pobierz ZA DARMO poradnik

"10 porad kulinarnych, które warto znać"

Sprawdź swoją skrzynkę e‑mail, w ciągu kilku minut dostaniesz od nas wiadomość