Strona Główna » Zdrowie » Diety i odżywianie » Burak ćwikłowy – samo zdrowie

Burak ćwikłowy – samo zdrowie

Burak ćwikłowy - samo zdrowie
Wpływ buraków na

Burak ćwikłowy jest bardzo cennym warzywem. Pochodzi z rejonu Morza Śródziemnomorskiego. W Polsce znany są już od średniowiecza. Dania z buraków podawane były na dworze króla Władysława Jagiełły. Jest to warzywo popularne lecz niedocenione. A szkoda ćwikłowe zawierają wiele cennych dla naszego organizmu składników.

Składniki odżywcze buraków ćwikłowych

  • Badania dowiodły, że to właśnie z buraków nasz organizm potrafi pozyskać najwięcej żelaza niż z innych źródeł roślinnych. Żelazo zaś wspomaga wytwarzanie czerwonych krwinek, zapobiega anemii.
  • Buraki są warzywami odkwaszającymi organizm. Dlatego powinny je spożywać osoby cierpiące na nadkwasotę. Przyśpieszają rozkład kwasu żołądkowego tym samym poprawiają trawienie białek.
  • Buraki zawierają duże ilości kwasu foliowego. Dlatego też powinny zaleźć się diecie kobiet w ciąży, “niejadków”, młodzieży w fazie wzrostu. Zalecany jest również osobom uprawiającym sport – kwas foliowy zwiększa sprężystość mięśni i pomaga usuwać zakwasy.
  • Wysoka ilość magnezu i potasu zapobiega i leczy nadciśnienie tętnicze oraz inne choroby naczyniowo-sercowe. Ze względu na te pierwiastki buraki powinni jeść aktywnie uprawiający sport. Potas i magnez sprzyja budowaniu mięśni i poprawie kondycji.
  • Buraki pomagają zwalczyć objawy przeziębienia i grypy.
  • Zawarte w nich z grupy B: B1, B2, B3, B4, B5, B6 pomagają w depresjach, nerwicach, stresach, zaburzeniach snu. Wzmagają koncentrację i pamięć, regulują ciśnienie krwi i poziom cholesterolu.
  • Czerwoną barwę burak ćwikłowy zawdzięcza obecności betacyjanów, które pełnią ważną rolę w profilaktyce nowotworowej. Również zawartość pierwiastków takich jak cez, rubid i kobalt neutralizują wolne rodniki tym samym chroniąc przed rakiem i procesami starzenia się. Po dania z buraków powinny sięgać osoby przy hemofilii, białaczce, chemioterapii, awitaminozie, anemii, niedokrwistości.
  • buraków wpływa kojąco na pracę wątroby, nerek, przyśpiesza wydalanie toksyn z organizmu. Dlatego też jest często barszcz podawany jest na weselach 🙂

Przy tworzeniu dań z buraków należy pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • Ze względu na dużą ilość cukru buraków nie powinni spożywać chorzy na cukrzycę.
  • Aby burak nie tracił wartościowych składników najlepiej spożywać go na surowo.
  • Botwinka jest mniej kaloryczna od buraków.
  • Buraki gotuj ze skórką. Dzięki temu warzywa stracą mniej składników mineralnych.

Jak widać buraki to samo zdrowie, warto więc włączyć je do swojej . Zwłaszcza, że są tanie i dostępne cały rok.

Zobacz również przepis na pierś kurczaka nadziewaną burakami.

Zobacz także

Podwyższony cholesterol – o czym pamiętać przy każdym posiłku?

Podwyższony cholesterol – o czym pamiętać przy każdym posiłku?

Najprościej rzecz ujmując, cholesterol to związek chemiczny niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Obecny jest w …