Burak ćwikłowy – samo zdrowie

Burak ćwikłowy - samo zdrowie
Wpływ buraków na zdrowie

Burak ćwikłowy jest bardzo cennym warzywem. Pochodzi z rejonu Morza Śródziemnomorskiego. W Polsce znany są już od średniowiecza. Dania z buraków podawane były na dworze króla Władysława Jagiełły. Jest to warzywo popularne lecz niedocenione. A szkoda buraki ćwikłowe zawierają wiele cennych dla naszego organizmu składników.

Składniki odżywcze buraków ćwikłowych

    Badania dowiodły, że to właśnie z buraków nasz organizm potrafi pozyskać najwięcej żelaza niż z innych źródeł roślinnych. Żelazo zaś wspomaga wytwarzanie czerwonych krwinek, zapobiega anemii.Buraki są warzywami odkwaszającymi organizm. Dlatego powinny je spożywać osoby cierpiące na nadkwasotę. Przyśpieszają rozkład kwasu żołądkowego tym samym poprawiają trawienie białek.Buraki zawierają duże ilości kwasu foliowego. Dlatego też powinny zaleźć się diecie kobiet w ciąży, „niejadków”, młodzieży w fazie wzrostu. Zalecany jest również osobom uprawiającym sport – kwas foliowy zwiększa sprężystość mięśni i pomaga usuwać zakwasy.Wysoka ilość magnezupotasu zapobiega i leczy nadciśnienie tętnicze oraz inne choroby naczyniowo-sercowe. Ze względu na te pierwiastki buraki powinni jeść aktywnie uprawiający sport. Potas i magnez sprzyja budowaniu mięśnipoprawie kondycji.Buraki pomagają zwalczyć objawy przeziębienia i grypy.Zawarte w nich witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B4, B5, B6 pomagają w depresjach, nerwicach, stresach, zaburzeniach snu. Wzmagają koncentrację i pamięć, regulują ciśnienie krwi i poziom cholesterolu.Czerwoną barwę burak ćwikłowy zawdzięcza obecności betacyjanów, które pełnią ważną rolę w profilaktyce nowotworowej. Również zawartość pierwiastków takich jak cez, rubid kobalt neutralizują wolne rodniki tym samym chroniąc przed rakiemprocesami starzenia się. Po dania z buraków powinny sięgać osoby przy hemofilii, białaczce, chemioterapii, awitaminozie, anemii, niedokrwistości.Jedzenie buraków wpływa kojąco na pracę wątroby, nerek, przyśpiesza wydalanie toksyn z organizmu. Dlatego też jest często barszcz podawany jest na weselach 🙂

Przy tworzeniu dań z buraków należy pamiętać o kilku ważnych zasadach:

    Ze względu na dużą ilość cukru buraków nie powinni spożywać chorzy na cukrzycę.Aby burak nie tracił wartościowych składników najlepiej spożywać go na surowo.Botwinka jest mniej kaloryczna od buraków.Buraki gotuj ze skórką. Dzięki temu warzywa stracą mniej składników mineralnych.

Jak widać buraki to samo zdrowie, warto więc włączyć je do swojej diety. Zwłaszcza, że są tanie i dostępne cały rok.

Zobacz również przepis na pierś kurczaka nadziewaną burakami.

Zobacz także

Domowe sposoby na plamy

Jak usunąć plamy – domowe sposoby

Jeden nieuważny posiłek, oparcie się o świeżo malowany płot i pojawia się ona – PLAMA. Nieumiejętne postępowanie …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.